Pengajaran dan pembelajaran dijalankan dengan berpandukan DSKP supaya para pendidik dapat mencapai objektif pengajaran mereka terhadap murid-murid di sekolah. Beberapa aktiviti akan dijalankan bagi meningkatkan lagi kefahaman murid-murid terhadap subjek yang dipelajarinya seperti perbincangan dalam kumpulan, melakukan simulasi di hadapan guru dan membuat rumusan berkenaan topik yang telah dipelajari.
UNIT 1
Dalil naqli ini disertakan sekali ketika sesi pengajaran dan pembelajaran untuk mengukuhkan lagi penghayatan para pelajar terhadap hukum dan kewajipan berpuasa pada bulan Ramadhan ke atas umat Islam. Oleh itu, para pelajar dapat mengamalkan isi kandungan Al-quran berdasarkan ilmu yang telah dipelajari oleh mereka.
Rujukan: Shahrizan bin Mohd Hazime. (2013). Terjemahan dan Ulasan Matan SafinahAn-Naja’ . Kedah: Pustaka Paksi SDN. BHD
Murid- murid diminta untuk menghafal pengertian puasa dengan membacanya secara beramai-ramai berulang kali.
Gambar di atas menunjukkan murid-murid sedang menghafal pengertian puasa secara beramai-ramai.
Rujukan: Shahrizan bin Mohd Hazime. (2013). Terjemahan dan Ulasan Matan SafinahAn-Naja’ . Kedah: Pustaka Paksi SDN. BHD
Aktiviti : Murid-murid menyatakan perkara-perkara sunat puasa.
Guru menjelaskan syarat-syarat sah puasa agar para pelajar lebih memahami dan menghayatinya.
Rujukan: Abdullah Abd. Rahman. (2015). Artikel Sedia Hadapi Amalan Puasa. Dicapai pada 4 Ogos 2018 daripada http://www.sabah.gov.my/solat/artikel/puasa/sunat_berpuasa.htm
Rujukan: Zakiah Ulfah. (2016). Jurnal Manfaat Puasa Dalam Perspektif Sunnah. Universiti Islam Malaysia
Aktiviti : Murid- murid ditugaskan untuk menjelaskan tentang hikmah puasa.
Objektif aktviti ini adalah supaya pendidik dapat melahirkan pelajar yang bukan sahaja cemerlang dalam pelajaran, malah turut cemerlang dari segi rohani.
UNIT 2
Rujukan: Nur Suhana Binti Abdullah, Siti Fadhilah Binti Muhamad Nuskhah & Fadhilah Binti Ahmad. (2015). Buku Teks Pendidikan Islam Tahun 6. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Murid-murid menyatakan perkara asas solat sunat dua hari raya secara berkumpulan serta membincangkan hukum melaksanakannya.
Rujukan: Nur Suhana Binti Abdullah, Siti Fadhilah Binti Muhamad Nuskhah & Fadhilah Binti Ahmad. (2015). Buku Teks Pendidikan Islam Tahun 6. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Murid-murid dan guru menganalisis hikmah solat sunat dua hari raya bersama-sama serta merumuskan kesimpulan daripada tajuk pembelajaran yang telah dipelajari.
Rujukan: Idris Ahmad. (2017). Panduan Solat Sunat Hari Raya Aidilfitri dan Aidil Adha. Dicapai pada 4 Ogos 2018. Daripada https://youtu.be/YIzH3nh2bw8
Guru membimbing para pelajar untuk melaksanakan solat sunat dua hari raya serta dapat memberi pengalaman yang baharu kepada mereka.
UNIT 3
Rujukan: Shahrizan bin Mohd Hazime. (2013). Terjemahan dan Ulasan Matan SafinahAn-Naja’ . Kedah: Pustaka Paksi SDN. BHD
Murid-murid diminta untuk membaca pengertian solat jenazah secara beramai-ramai sehingga dapat menghafalnya serta membincangkan perkara-perkara yang berkaitan dengan topik ini.
Rujukan: Nur Suhana Binti Abdullah, Siti Fadhilah Binti Muhamad Nuskhah & Fadhilah Binti
Ahmad. (2015). Buku Teks Pendidikan Islam Tahun 6. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Rajah di atas menunjukkan kedudukan bagi jenazah perempuan dan lelaki ketika solat jenazah.
Aktiviti : Murid-murid diminta untuk melakukan simulasi solat sunat dua hari raya di bawah bimbingan guru.
takbir pertama ←👈
👉→takbir kedua
takbir ketiga ←👈
👉→takbir keempat
SELAMAT MENONTON
Rujukan : Mohd Noor Abdul Latif. (2015). Cara Solat Jenazah. Dicapai pada 4 Ogos 2018 daripada https://www.youtube.com/watch?v=BkmfX1eQGk4
Gaya pembelajaran setiap individu adalah berbeza iaitu seperti auditori, kinestatik mahupun visual. Oleh itu, video ini ditayangkan supaya pelajar lebih mudah memahami cara-cara melaksanakan solat jenazah.
Murid-murid menganalisis serta membuat rumusan tenteng kefahaman mereka berkenaan solat sunat dua hari raya serta dapat mendirikan solat ini dengan sempurna.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan