Khamis, 16 Ogos 2018

IBADAH TAHUN 6








    Pengajaran dan pembelajaran dijalankan dengan berpandukan  DSKP  supaya para pendidik dapat mencapai objektif pengajaran mereka terhadap murid-murid di sekolah. Beberapa aktiviti akan dijalankan bagi meningkatkan lagi kefahaman murid-murid  terhadap subjek yang dipelajarinya seperti perbincangan dalam kumpulan, melakukan simulasi di hadapan guru dan membuat rumusan berkenaan topik yang telah dipelajari.



UNIT 1







   Dalil naqli ini disertakan sekali ketika sesi pengajaran dan pembelajaran untuk mengukuhkan lagi penghayatan para pelajar terhadap hukum dan kewajipan  berpuasa pada bulan Ramadhan  ke atas umat Islam. Oleh itu, para pelajar dapat  mengamalkan isi kandungan Al-quran berdasarkan ilmu yang telah dipelajari oleh mereka.







Rujukan: Shahrizan bin Mohd Hazime. (2013). Terjemahan dan Ulasan Matan SafinahAn-Naja’ .                       Kedah: Pustaka Paksi SDN. BHD


Murid- murid diminta untuk menghafal pengertian puasa dengan membacanya secara beramai-ramai berulang kali.




Gambar di atas menunjukkan murid-murid sedang menghafal pengertian puasa secara beramai-ramai.










Rujukan:  Shahrizan bin Mohd Hazime. (2013). Terjemahan dan Ulasan Matan SafinahAn-Naja’ .                       Kedah: Pustaka Paksi SDN. BHD

Aktiviti : Murid-murid menyatakan perkara-perkara sunat puasa.



Guru menjelaskan  syarat-syarat sah puasa agar para pelajar lebih memahami dan menghayatinya.




Rujukan: Abdullah Abd. Rahman. (2015).   Artikel Sedia Hadapi Amalan Puasa. Dicapai pada 4                       Ogos 2018 daripada http://www.sabah.gov.my/solat/artikel/puasa/sunat_berpuasa.htm




Rujukan: Zakiah Ulfah. (2016).  Jurnal Manfaat Puasa Dalam Perspektif Sunnah. Universiti Islam                        Malaysia



Aktiviti : Murid- murid ditugaskan untuk menjelaskan tentang hikmah puasa.
Objektif aktviti ini adalah supaya pendidik dapat melahirkan pelajar yang bukan sahaja cemerlang dalam pelajaran, malah turut cemerlang dari segi rohani.




UNIT 2





Rujukan: Nur Suhana Binti Abdullah, Siti Fadhilah Binti  Muhamad Nuskhah & Fadhilah Binti                          Ahmad. (2015).  Buku Teks Pendidikan Islam Tahun 6. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa 
                dan Pustaka.


Murid-murid menyatakan perkara asas solat sunat dua hari raya secara berkumpulan serta membincangkan hukum melaksanakannya.





Rujukan: Nur Suhana Binti Abdullah, Siti Fadhilah Binti  Muhamad Nuskhah & Fadhilah Binti                          Ahmad. (2015).  Buku Teks Pendidikan Islam Tahun 6. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa 
                dan Pustaka.


Murid-murid dan guru  menganalisis hikmah solat sunat dua hari raya bersama-sama serta merumuskan kesimpulan daripada tajuk pembelajaran yang telah dipelajari.






Rujukan: Idris Ahmad. (2017). Panduan Solat Sunat Hari Raya Aidilfitri dan Aidil Adha. Dicapai pada 4 Ogos 2018. Daripada  https://youtu.be/YIzH3nh2bw8



Guru membimbing para pelajar untuk melaksanakan solat sunat dua hari raya serta dapat memberi pengalaman yang baharu kepada mereka.




UNIT 3





Rujukan:  Shahrizan bin Mohd Hazime. (2013). Terjemahan dan Ulasan Matan SafinahAn-Naja’ .                       Kedah: Pustaka Paksi SDN. BHD



Murid-murid diminta untuk membaca pengertian solat jenazah secara beramai-ramai sehingga  dapat menghafalnya serta membincangkan perkara-perkara yang berkaitan dengan topik ini.








Rujukan: Nur Suhana Binti Abdullah, Siti Fadhilah Binti  Muhamad Nuskhah & Fadhilah Binti 
                 Ahmad. (2015).  Buku Teks Pendidikan Islam Tahun 6. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa                         dan Pustaka.




Rajah di atas menunjukkan kedudukan bagi jenazah perempuan dan lelaki ketika solat jenazah.






Aktiviti : Murid-murid diminta untuk melakukan simulasi  solat sunat dua hari raya di bawah bimbingan guru.









takbir pertama ←👈





👉→takbir kedua



takbir ketiga ←👈



👉→takbir keempat







SELAMAT MENONTON
 


Rujukan :  Mohd Noor Abdul Latif. (2015). Cara Solat Jenazah.  Dicapai pada 4 Ogos 2018                                  daripada https://www.youtube.com/watch?v=BkmfX1eQGk4



Gaya pembelajaran setiap individu adalah berbeza iaitu seperti auditori, kinestatik mahupun visual. Oleh itu, video ini ditayangkan supaya pelajar lebih mudah memahami cara-cara melaksanakan solat jenazah.





Murid-murid menganalisis serta membuat rumusan tenteng kefahaman mereka berkenaan solat sunat dua hari raya serta dapat mendirikan solat ini dengan sempurna.



































































Tiada ulasan:

Catat Ulasan